Nieuws

 

In het nieuws
Varkens Vandaag (1)

Kliknieuws, 5 september 2011
`Tijd is rijp voor Varkens Vandaag!`
BOEKEL Ik denk dat de tijd rijp is, stelde varkenshouder Jan Vogels uit Erp maandagavond voor een afgeladen grote zaal van Nia Domo in Boekel. Met de nieuwe stichting Varkens Vandaag gaan de varkenshouders de media opzoeken. Want de consument heeft recht op het echte verhaal.

Jan Vogels uit Erp vindt dat het werkelijke verhaal van de varkenshouderij onvoldoende in de media verteld wordt.



Actiegroepen krijgen volgens de oprichters van Varkens Vandaag meer aandacht op tv en in de kranten. Terwijl de varkenshouderij een zeer innovatieve sector is die in zijn vakgebied wereldwijd koploper is, zo stelt Varkens Vandaag. De positieve boodschap van de sector moet de maatschappij  ook gaan bereiken en de varkenshouders denken dat te doen door de media van interessante verhalen te voorzien die ook de burgers aanspreken. Niet de techniek achter de luchtwasser benadrukken, maar bijvoorbeeld wel een verhaal over speelgoed voor varkens rond Sinterklaastijd om daarmee de diervriendelijkheid te laten zien.

Volgens Henny Swinkels kan de veehouder niet zelf meer bepalen hoe hij vlees produceert.


Imagoprobleem
Eerste spreker van de avond was Henny Swinkels van de Van Driegroep, een bedrijf dat voor Europa een kwart van het kalfsvlees produceert. Hij vertelde hoe zijn sector het imagoprobleem van begin jaren negentig oploste door de identiteit van de sector te veranderen. Geen kistkalveren meer, maar groepshuisvesting, en dat er samengewerkt werd met de dierenbescherming, om een goed leven-label van de grond te krijgen.
De varkenshouders leken maandag hun identiteit niet te willen veranderen. Die willen ze vooral veel beter gaan uitdragen en de medewerking van alle varkenshouders werd maandag gevraagd.
Nia Domo was maandag afgeladen met varkenshouders en mensen uit de periferie van de sector.
Henny Swinkels legt uit hoe het imago van de veehouderij ontstaat